چرا مشکات؟

1- کاهش مدت تحصیل در مقطع سطح

2-اهتمام به قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام در برنامه اصلی

3-تحول در نظام آموزشی و داشتن برنامه جامع علمی و تربیتی

4-اولویت تهذیب بر تحصیل و بهره مندی از درس اخلاق آیت الله جاودان

5-اهتمام به کسب روحیه مسئولیت پذیری با واگذاری کارهای مدرسه به طلاب

6-اهتمام به کسب روحیه جهادی و تعاون

7-اهتمام به مهارت افزایی طلاب

در باب تهذیب

رویکرد اصلی مدرسه در زمینه درس اخلاق، استفاده از محضر استاد جاودان است به طوری که از روزهای آغازین تشکیل حوزه علمیه مشکوة سعی شده است طلاب مدرسه به صورت مستمر در جلسات ایشان شرکت نمایند. همچنین استاد جاودان نیز چندین بار به مشکات تشریف آورده اند.

هویت جمعی

یکی از ویژگیهای مدرسه مشکوة توجه به اصالت دوره های تحصیلی است. هر دوره متشکل از کلیه طلابی است که در یک سال با یکدیگر وارد مدرسه شده اند. جهت شکل گیری و تثبیت هویت دوره ای و همچنین هدایت و راهنمایی طلاب هر دوره، فردی به عنوان استاد راهنمای دوره انتخاب می شود.

برنامه آموزشی

همانطور که اشاره شد یکی از دغدغه های اولیه مشکوة، ایجاد تحول و تغییر در برنامه آموزشی حوزه جهت کوتاه، کارآمد و به روز شدن آن بود. بر این اساس طول برنامه تحصیلی در این حوزه به این صورت است که سطح یک را در 4 سال و سطح دو و سه را در 3 سال آموزش می بینند. (در عمده مدارس حوزوی این سه سطح طی حداقل 10 سال فراگرفته می شود). علاوه بر طول مدت تحصیل، تغییر برخی دروس و تغییر منابع و کتب درسی نیز در مدرسه مشکوة انجام گرفته است.

با تصویب مرکز تخصصی مشکوة امکان گذراندن یک رشته تخصصی سطح چهار نیز در این مدرسه وجود دارد که نوعاً 4 سال طول می کشد. لینک سایت دوره تخصص مشکات: کلیک کنید.

هویت طلبگی

برای انجام گفتمان سازی منویات رهبری، کتابی تحت عنوان «درسنامه حوزه عصر امام ره» طراحی شد که علاوه بر اینکه متن کلاسهای هویتی در مدرسه مشکوة است، مورد استفاده اساتید و کارشناسان امر قرار گرفته است.

روحیه مسئولیت پذیری

از جمله رویکردهای اصلی مشکات حضور فعالِ طلاب در برنامه ریزی و اجرای برنامه‌ها می باشد که این مهم در بستر کارگروه ها رقم می خورد.

ورزش نشاط جسمی

«ورزش رزمی» و «کوهنوردی» جزو برنامه های اصلی و ثابت می باشد.

مقام معظم رهبری: «در حوزه‌‏هاى علميه، اكثريت قريب به اتفاق جوانند؛ بايد شور جوانى در اين حوزه‏ها باشد. بايد نشاط باشد - نشاط جسمى و روحى، هر دو... طلبه‏ها بايد ورزش كنند. طلبه‏ها بايد كوهنوردى بروند... در [محیطی که ورزش نمی شود]، شور جوانى به خمول تبديل مى‏شود. نمى‏گويم همه‏ى وقتتان را صرف ورزش بكنيد... محيط طلبگى، بايد محيط حركت، نشاط، گفتگو و مباحثه باشد.»